Рекомендації учням та батькам щодо роботи групи ЛФК та спеціальної медичної групи можна переглянути за посиланням
21.02. 2023 рік. Правильна постава: поради батькам та учням.
Ми часто чуємо, як дорослі звертаються до дітей: «Не горбся! Не згинайся! Не сутулься! Вирівняйся! Не волочи ноги! Ти зігнувся, як старий дід!..», їхнє хвилювання зрозуміле, адже правильна постава – запорука краси і здоров’я. Як же запобігти порушенням постави у дітей?
Легка хода, струнка, пряма
постава прикрашає людину. Недаремно струнку дівчину порівнюють з берізкою, а
юнака — з кипарисом. Навіть невисока людина здається вищою, якщо у неї пряма
постава.
Людина, яка «волочить» ноги і
ходить із зігнутою спиною, справляє не дуже приємне враження про себе, навіть
якщо має гарне обличчя і відверту усмішку. Натомість легка хода і струнка
фігура можуть компенсувати недоліки не дуже гарних рис обличчя і на підсвідомому
рівні викликати симпатію до людини.
Функції постави
За визначенням учених постава —
це звичне положення тіла людини у спокої та під час руху. Формується постава,
починаючи з раннього віку, в процесі розвитку, росту і виховання дитини. Правильна
постава робить фігуру людини красивою і сприяє нормальному функціонуванню
рухового апарату та всього організму людини в цілому. Тому необхідність
формування правильної постави є не лише естетичною, а й медичною вимогою.
Постава виконує дуже
важливі для життєдіяльності людини функції:
утримує кістки і суглоби у
правильному положенні, оптимізуючи роботу м’язів;
дає змогу знизити надмірне
стирання суглобних поверхонь;
зменшує навантаження на зв’язки,
що підтримують суглоби хребта;
запобігає фіксації хребта у
неправильному положенні;
запобігає втомі, оскільки м’язи
працюють ефективніше, даючи змогу організму витрачати менше енергії;
сприяє поліпшенню зовнішнього вигляду.
Показники правильної
постави:
- вигини хребта виражені помірно
- лопатки розташовані симметрично
- плечі перебувають на одному
рівні
- живіт підтягнутий
- ноги прямі
- м’язи добре розвинені
- хода легка
Порушення постави можуть
призвести до патологічних змін у хребті й інших суглобах, погіршення діяльності
органів кровообігу, дихання, травлення, до зниження зору, головного болю тощо.
Акушери-гінекологи звертають особливу увагу на важливість правильної постави
для дівчаток, наголошуючи, що сутулість – це не лише естетичний дефект, вона
призводить до порушень розвитку внутрішніх органів, а отже небезпечна для
майбутньої матері.
Правила, що допомагають запобігти порушенням
постави
Самостійно виявити порушення постави можна так:
1. Перед дзеркалом
уважно розгляньте своє тіло не тільки спереду, а й із боків. Обов'язково
поцікавтеся думкою домашніх, адже не всі можуть критично до себе ставитися.
2. Станьте спиною до стіни
так, щоб до неї торкалися потилиця, лопатки, сідниці і п'ятки. Тепер зробіть
крок уперед, намагаючись зберегти таке положення спини. Почекайте, зробіть крок
назад і пере¬вірте, чи притулилися до стіни ті самі чотири точки.
3. Станьте впритул до стіни (на
відстані 5 см), розставте ноги на ширині стегон. Утримуючи рівновагу, поступово
нахиляйтеся до сті¬ни. Сенс вправи в тому, щоб зрозуміти, яка частина тіла
першою тор¬кнеться стіни.
Про правильність
постави свідчить одночасне торкання сідниць і плечей. Про відсутність центру
рівноваги свідчить торкання од¬нієї зі сторін тіла раніше за іншу, про
опуклість тазу — торкання стіни сідницями, плечей — про напругу спинних м'язів,
спини — про сутулість.
Для самостійного
виявлення можливих порушень постави викори¬стайте міліметровий папір, на якому
ваші рідні нехай відзначать рів¬ні ваших плечей, стегон та інших частин тіла.
Порівнявши позначки, можна неозброєним поглядом помітити асиметрію або
переконатися в тому, що у вас немає жодних проблем із поставою.
Після того, як ви
оцінили свою поставу, зможете з'ясувати, чи є у вас якісь порушення. Якщо вам
важко стояти, випрямивши спину і не від¬чуваючи напругу в м'язах (за винятком
легкої напруги в ділянці пресу), про відсутність проблем із поставою не
йдеться, вони просто виражені не настільки сильно, щоб завдавати вам
незручностей.
У такій стійці вас
має підтримувати легка «невидима сила», що включає напругу м'язів тіла, а отже,
і втома від такої пози виникає дуже швидко. Умовно кажучи, тіло людини з
правильною поставою підтримується тонкою струною, «натягнутою» рівною лінією
між колінами, стегнами, лопатками, хребцями шиї й потилицею. Голова людини з
правильною поставою піднята вгору і трохи висунута впе¬ред, плечі відведені
назад, а долоні рук виступають за стегна. При цьому не має відчуватися напруга
чи втома, зумовлена дискомфор¬том у м'язах. Важливою ознакою здорової постави є
розташування грудної клітини і стегон на одному рівні, а також відсутність
нахи¬лу тіла в один бік.
Про наявність можливих порушень постави можна
говорити, якщо ви помітили, хоча б одну з наведених нижче ознак:
а. голова
сильно нахилена вперед, а не тримається прямо;
б. плечі
висунуті вперед або сильно напружені через їх відведення назад;
в. випирання лопаток назовні (ефект крил);
г. спина зігнута, що зумовлює запалість грудної
клітки; • таз зміщений уперед або назад (праворуч чи ліворуч), натомість він
має перебувати на одному рівні з усім тілом;
д. різнорівневі
плечі зумовлюють вигин усього тіла в одну сторону;
ж. нахил голови в одну зі сторін;
з. вагу тілу не порівно розподілено на ноги, одна
ступня відчуває більше навантаження, ніж друга.
Рекомендації батькам щодо формування правильної постави у дітей
Що ж потрібно робити для її
підтримання у гарній формі? Як навчити дітей піклуватися про свою спину?
Для цього я
рекомендую батькам:
- своїм прикладом постійно
показувати дитині, як потрібно правильно ходити і стояти;
- слідкувати за тим, чи правильно
дитина ходить:
–
великий палець ноги має бути направлений уперед;
–
внутрішні поверхні стоп під час ходьби мають перебувати близько одна від
одної, а коліна не повинні стикатися;
–
руки не повинні «бовтатися» із боку в бік, права рука має рухатися вперед
одночасно з лівою ногою, а ліва рука — з правою ногою;
- постійно слідкувати за поставою
дитини в положенні сидячи – спина дитини менше стомлюватиметься, якщо вона
опиратиметься на спинку стільця, а ноги стоятимуть на підлозі або на підставці
усією стопою;
- залучати дитину до фізичної
культури, спорту, забезпечувати різні навантаження на м’язи з метою їх
тренування, адже слабкі м’язи погано утримують скелет;
- забезпечити дитині повноцінне
харчування, яке сприятиме нормальному розвитку мускулатури і скелета дитини,
яка росте;
- враховувати, що на формування постави впливають звички повсякденного життя – манера стояти, ходити, сидіти за обіднім столом, під час перегляду телевізійних передач, тому потрібно попереджати формування звичок, які можуть згубно вплинути на поставу;
слідкувати, щоб дитина носила сумку чи портфель то на правому, то на лівому плечі. Це попередить викривлення хребта, плечі будуть рівними, постава – правильною.
Якщо ви помітили, хоча б одне порушення постави у себе або своїх домашніх, не затягуйте з візитом до лікаря. Своєчасне лікування дасть змогу виправити патології хребта більш ефективно й безболісно.
Правильну поставу допомагають виробити вправи на
зміцнення м'язів живота, шиї, рук, спини і ніг. Корисно робити вправи з
набивними м'ячами, скакалками та гімнастичними палицями.
КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ
2 – 6 КЛАСІВ ІЗ ЗАХВОРЮВАННЯМ
СЕРЦЕВО—СУДИННОЇ,
ДИХАЛЬНОЇ І НЕРВОВОЇ СИСТЕМ
Підготовча частина
8 – 10 хв.
1.
Посадити групу на гімнастичну лаву. Провести підрахунок пульсу і частоти
дихання, виміряти силу стиску кисті ручним динамометром. Занести всі ці дані до
щоденника самоконтролю учня. Такі дані треба діставати на кожному наступному
занятті.
2.
Навчати учнів правильного дихання сидячи, стоячи.
3.
Спокійна ходьба з глибоким диханням.
Основна частина 25
– 30 хв.
а) Загальнорозвиваючи
вправи сидячи і лежачи на гімнастичних лавах, стільцях:
1.
В.п.: сидячи вздовж на лаві, руки на пояс. Відвести праву руку вгору – назад з
поворотом голови вправо (вдих), опустити руку (видих), те саме виконати з лівої
руки. Повороти 8 – 10 раз.
2.
В.п.: сидячи вздовж на лаві, руки на пояс. Почережне згинання і розгинання
ступень – 0,5 хв.
3.
В.п.: сидячи на лаві. Відвести праву руку і водночас ліву ногу в сторону (вдих),
повернутися у в.п. (видих), те саме проробити з лівої руки і правої ноги.
Повторити 6 – 8 раз. Відпочинок 1 – 2 хв. Підрахунок пульсу.
4.
В.п.: сидячи верхи на лаві, права рука на поясі, ліва вгорі. Два нахили вправо,
змінити положення рук і зробити два нахили у ліву сторону. Повторити по 3 – 4
рази в кожну сторону.
5.
В. п.: сидячи верхи на лаві. Підняти руки вгору (вдих), підтягнути праву ногу
до грудей (видих); руки вгору (вдих) і підтягнути ліву ногу (видих).Повторити 8
– 10 раз. Відпочинок 1 – 2 хв.
6.
В. п.: сидячи верхи на лаві. Розвести руки в сторони (вдих), опустити (видих),
далі розвести ноги в сторони, відтягти носки (вдих), зімкнути ноги
(видих).Повторити 6 – 8 раз.
7.
В. п.: лежачи спиною на гімнастичній лаві, руками триматися за лаву позаду
голови. Імітація їзди на велосипеді – 0,5 хв.
8.
В. п.: лежачи на лаві. Дихальні вправи.
9.
В. п.: сидячи, руки на пояс. Повороти 4 – 5 раз у кожну сторону.
10.
В. п.: сидячи. Імітація рубання дров. Повторити 6 – 8 раз
Вправи з
м’ячами.
1.
Передавання м’яча з-за голови двома руками. Повторити 10
– 12 раз.
2.
Передавання м’яча в парах з положення сидячи. Спостерігати за появою
зовнішніх ознак втоми (збліднення, задишки, потовиділення, дрижання та ін.).
Заключна частина 8
– 10 хв.
1. Вправи
на розслаблення м’язів рук і тулуба.
2. Спокійна ходьба.
3. Дихальні вправи.
4. Провести підрахунок пульсу, частота дихання, виміряти силу стиску кисті. Порівняти одержані дані з початковими показниками. Це конче потрібно робити .
КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ 2-6 КЛАСІВ
Підготовча частина 12-14 хв.
1. Шикування в одну шеренгу. Стойка «струнок», «вільно».
2. Ходьба високо піднімаючи коліна 1-2 хв.
3. Дихальна вправа: розвести руки в сторони (вдих), нахилитися вперед і опустити руки (видих). Повороти 5-6 раз.
Основна частина 20-25 хв.
а) Вправи з гімнастичними палками:
1. В. п.: основна стойка, палка внизу, горизонтально. Підняти палку вгору (вдих), опустити (видих). Повторити 6-8 раз.
2. В. п.: основна стойка, палка за голову. Підняти палку вгору і нахилитися вправо (видих), опустити палку і повернутися у в. п. (вдих). Повторити 4-6 раз.
3. В. п.: основна стойка, палка внизу. Підняти палку вгору, відвести ногу в сторону (вдих), повернутися у в. п., те саме. Але відвести ліву ногу в сторону. Повторити 6-8 раз. Відпочинок сидячи на лаві 2-3 хв. Підрахунок пульсу.
4. В. п.: основна стойка, палка внизу. Палка вперед, повільно присісти (вдих), в. п. (видих). Повторити 4-6 раз.
5. В. п.: основна стойка, палка ззаду. Відвести палку назад, випад правою ногою (вдих), повернутися у в. п. (видих), те саме виконати з лівої ноги. Повторити 6-8 раз.
6. В. п.: стояти один до одного спиною, тримаючись за гімнастичну палку. Крок правою ногою вперед, прогнутися (вдих), приставити ногу (видих), те саме повторити з лівої ноги. Виконати 4-5 раз з кожної ноги.
7. В. п.: стоячи один проти одного, палки вниз. Підняти палки вгору (вдих), опустити (видих). Повторити 4-6 раз.
8. В. п.: основна стойка, палка внизу. Палку вгору рівновага на правій нозі, далі на лівій. Повторити 6-8 раз. Підрахунок пульсу. Спостерігати за частотою дихання, рухами учнів. Відпочинок у положенні стоячи або сидячи 2-3 хв.
б) Лазіння по гімнастичній лаві.
в) Ігри, естафети з передавання м’яча над головою під час ходьби. У командах, построєних у дві колони, передавання великого м’яча над головою від направляючого в команді до останнього в колоні, який, одержавши м’яч, швидким кроком йде в голову колони і передає його. Гра триває доти, доки одна з команд першою закінчить естафету. Гру можна повторювати до 3 раз.
Заключна частина 8-10 хв.
1. Вправи на розслаблення, спокійна ходьба, дихальні вправи.
2. 2. Підрахунок пульсу, одержання антропометричних і функціональних даних.
КОМПЛЕКС ВПРАВ З ЛІКУВАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ УЧНІВ
2 – 6 КЛАСІВ
Підготовча частина 10 – 14 хв.
1. Зробити підрахунок пульсу, частоти дихання тощо.
2. Ходьба з носка, звичайний і навперемінний крок.
3. Вправи на одночасний рух рук і ніг: відвести праву руку і ліву ногу в сторону (вдих), повернутися у в.п. (видих).
4. «Хвилі» руками.
5. Дихальні вправи.
Основна частина 20 – 25 хв.
В п р а в и з м а л е н ь к и м и м ’ я ч а м и в п а р а х.
1. В.п.: сидячи на лаві один проти одного, відстань 5 – 8 м, м’яч у руках першого номера. Передавання м’яча. Підняти м’яч вгору (вдих), кинути м’яч у руки партнерові (видих). Тривалість 1 – 2 хв.
2. В.п.: сидячи на лаві один проти одного, відстань 6 – 8 м. Перший номер, піднявши м’яч вгору (вдих), ударяє ним об підлогу посередині, другий номер, після того як м’яч підскочить, ловить його і таким же способом передає м’яч першому номеру. Тривалість 1 – 2 хв.
3. В.п.: сидячи на лаві, ноги широко. Передавання м’яча від грудей один одному. Тривалість 1 – 2 хв. Підрахунок пульсу.
4. В.п.: сидячи на лаві. Ударити м’ячем об підлогу перед собою і, піймавши м’яч, передати товаришеві. Повторити 8 12 раз.
5. В.п.: сидячи на лаві, м’яч у руках. Нахилитися вниз, доторкнутися м’ячем до підлоги (видих), випрямитися, підняти м’яч вгору (вдих) і передати м’яч другому товаришеві. Повторити 6 – 8 раз.
6. В.п.: сидячи, захвативши м’яч ступнями ніг. Кинути м’яч точно товаришеві. Повторити 6 – 8 раз.
7. В.п.: сидячи на лаві. Ударити м’ячем об підлогу біля себе, встати і, піймавши м’яч, передати товаришеві, сісти, нахилитися (видих). Повторити 4 – 6 раз.
Цей комплекс можна виконувати з великими м’ячами.
Заключна частина 8 – 10 хв.
1. Спокійна ходьба 1 хв.
2. Вправи на розслаблення.
3. Дихальна гімнастика.
4. Домашнє завдання: рівновага «ластівка», «напівшпагат».
5. Підрахунок пульсу.
Немає коментарів:
Дописати коментар